donderdag 20 februari 2014

Ons aanbod in de ideeënmap

Het dagboek van de twaalfjarige Felix Minz is de rode draad doorheen onze lessenreeks. Felix is een joodse jongen die de veranderingen in Duitsland voor het begin van de oorlog meemaakt. Hij wordt gemeden, mag niet meer in het park spelen, mag niet meer naar school en moet uiteindelijk zijn koffers nemen om naar een werkkamp te gaan. Via dagboekfragmenten krijgen kinderen een voorbeeld van hoe antisemitisme in Duitsland stilletjes aan groeide. Er zijn vier dagboekfragmenten die telkens een nieuw onderwerp aansnijden:
  1. De situatie in Duitsland na WOI
  2. De opkomst van Hitler, propaganda tegen joden
  3. Een groeiend antisemitisme
  4. Onderduiken
Vanaf de vijfde les is er geen dagboekfragment meer, Felix heeft zijn dagboek niet kunnen meenemen bij de deportatie. Wel wordt het verhaal verder verteld. Zo komen de laatste twee onderwerpen aan bod:

     5. Deportatie en ontmenselijking in concentratiekampen
     6. De bevrijding


We kozen voor het onderwerp jodenvervolging in de derde graad naar aanleiding van het bezoek aan de Dossin-kazerne in Mechelen. Het onderwerp lijkt een cliché maar biedt enorme mogelijkheden in de klas. We laten kinderen ervaren hoe het voelt uitgesloten te worden aan de hand van een rollenspel. Gevoelens en bedenkingen bij onderwerpen zoals propaganda wordt besproken,... De dagboekfragmenten en de herinneringenkoffer met een popje van Felix' zus, een jodenster, een familiefoto en een paspoort maken de lessen werkelijkheidsnabij en zorgen voor een verhoogde motivatie bij leerlingen. Het is belangrijk een onderwerp als jodenvervolging aan bod te laten komen in het onderwijs omdat het één van de meest ingrijpende gebeurtenissen uit de geschiedenis is. Er leefde onrust en frustratie onder het Duitse volk, er was armoede en werkloosheid. Duitsland hunkerde naar verbetering en zagen hoop in een charismatisch man die beloofde een eind te maken aan dit alles. Door dit te bespreken krijgen kinderen een beeld van hoe verschillende aspecten (economisch, sociaal, politiek,...) samen tot oorlog kunnen leiden.Kinderen krijgen inzicht van de gevolgen van het gezag van één leider en zien welke gevolgen rassenhaat kan hebben. Ze zijn alert voor het gevaar dat hierachter schuilt. Ook wordt de link gelegd naar onze huidige samenleving waar nog steeds racisme, xenofobie en antisemitisme heerst. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten